Wednesday 18 December 2013

SOLAT SUNAT TAHAJJUD

Solat sunat Tahjjud adalah solat sunat yang dikerjakan selepas terkejut daripada tidur walaupun tidur hanya sekejap, waktu nya antara isyak sehingga subuh. Solat sunat tahajjud amat dituntut oleh Rasulullah s.a.w dan ia sebagai ibadah tambahan kepada amalan-amalan kita, Baginda nabi s.a.w dan para sahabat tidak pernah meninggalkan solat ini.

 “Dan pada sebahagian malam hari bersolat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadat tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.”
(al isra' ayat 79)


Kesusahan akan di rasai oleh mereka yang jarang dan tidak mengejakan solat sunat ini, tetapi bagi mereka yang selalu mengamalkan solat sunat ini adalah satu nikmat pula malah akan berasa amat rugi jika tertinggal.

Malaikat akan membawa kendi emas pada sepertiga malam untuk menadah air mata taubat untuk menyiram api neraka yang menanti di akhirat nanti dan pintu langit terbuka seluas2nya untuk menerima taubat hambanya.

Sabda Nabi s.a.w bermaksud: "Allah s.w.t sayang kepada lelaki yang bangun malam kemudian mengerjakan solat dan akan membangunkan isterinya manakala kalau isterinya enggan, dipercikkan air ke muka nya, Allah juga sayangkan perempuan yang bangun malam dan mengerjakan solat dan membangunkan suaminya jika enggan, dipercikkan air ke mukanya" (HR Abu Daud)

Cara solat sunat Tahajjud: 
                                                

  • Rakaat pertama Al fatihah dan ayat kursi 7 kali manakala                                                                                         rakaat kedua Al fatihah dan Al ikhlas 11 kali                                                                                                     

                                                ATAU

  • Rakaat pertama Al Fatihah dan Al Kafirun manakala                                                                                               rakaat kedua Al fatihah dan Al ikhlas.


Nabi bersabda: "Sampaikan dari ku walaupun sepotong ayat"



1 comment:

  1. ..angin bergerak dengan perintah Allah.
    ...air mengalir dengan perintah Allah.
    ..tidak ada sesuatu yang berlaku tanpa perintah Allah. Setiap keadaan berlaku di alam ini semua berlaku dengan kehendak Allah. Tidak boleh bagi manfaat, tidak boleh bagi mudharat melainkan Allah. Kejayaan itu ialah bila mentaati perintah Allah. Bantuan Allah akan datang buat orang yang ada iman dan amal dalam kehidupannya. Iman dapat memberi kekuatan bagi membuahkan amal.
    Maka usaha mesti berterusan. Moga ikhtiar kita untuk mampu bangun solat malam dapat bertemu dengan izin Allah... ameen

    ReplyDelete