Monday 16 December 2013

RUMAH ADA TANGGA

Perkahwinan adalah satu ikatan yang di tuntut oleh agama, seperti sabda Rasulullah "Kamu berkata begitu, ingatlah demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan yang paling taqwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa dan kadangkala tidak berpuasa; aku sembahyang dan aku tidur; dan juga kahwin dengan perempuan. Barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, dia bukanlah pengikutku".
Rasulullah sendiri berkahwin apatah lagi kita yang mana amalan yang x seberapa ini. 
Saya cuma nak berkongsi beberapa perkara je berdasarkan 3 tahun pengalaman menjalani alam rumah tangga ni. 3 tahun je pun banyak sgt pangalaman hehe...Berani saya cakap ilmu adalah sangat penting dalam menjalani kehidupan berumah tangga, ini kerana ia berkait rapat dengan ayat "hablum minallah dan Hablum minnanas" kalau ikut hieraki la kapatuhan mutlak adalah kepada Allah swt baru la di ikuti oleh suami dan ibu bagi perempuan la. Sama juga lelaki kepatuhan mutlak adalah kepada Allah dan baru lah di ikuti oleh ibunya sendiri. 

Kita tidak terlepas daripada melakukan kesilapan, di dalam mencari kesempurnaan kekadang kita juga terlanjur melakukan kesilapan, mana mungkin kita dapat menjaga hati semua orang terutama mertua kita, tetapi saya bersyukur di kurniakan seorang mertua yang bertanggungjawab dan baik hati. 
kalau berselisih faham sikit2 tu biasa lah...semua orang akan di uji oleh Allah kerana orang beriman itu selalu di uji, samada dari segi nikmat atau bala ataupun perasaan kita. 

Oleh itu kita patut bersyukur dengan nikmat perkahwinan. Bagi yang x berkahwin lagi cepat2 la kahwin yer..
A

No comments:

Post a Comment