Wednesday 25 December 2013

KEJAYAAN SEBENAR

Tuan-tuan, kejayaan tuan-tuan adalah dalam mentaati perintah Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w. Kebanyakan daripada kita hari ini sudah melupakan sunnah Rasul s.a.w kerana kalau kita perhatikan sunnah Rasulullah meliputi semua perkara dari sekecil2 perkara ke sebesar2 perkara maksudnya dari cara masuk tandas sekalipun kepada cara-cara pemerintahan ataupun politik. Tak boleh buat banyak, buat la sikit, buat apa-apa sunnah yang kita mampu buat. Saya bagi contoh la, umur kita 60 tahun, kalau kita amal kan satu sunnah ini iaitu sebelum tidur kita mengambil wuduk, dan istiqamah sampai umur 60 tahun, berapa banyak kita dapat pahala dengan mengamalkan sunnah ini..Masyallah.. OK, Saya nak pesan kat diri saya dan tuan-tuan, ajal kita tak tahu bila, entah selepas baca artikel ini, esok lusa bulan depan tahun depan, kita tak tahu kan, apakah persediaan kita untuk berjumpa dengan Allah s.w.t. Adakah kita rasa cukup dengan pahala amalan yang kita lakukan selama ini, jawapan nya mesti tidak kan, samada kita mahu ke tak mahu, ada persediaan ke tak buat persediaan ke, ajal kita pasti datang. Apa yang nak kita bawa berjumpa Allah s.w.t tak lain tak bukan mestilah 2 perkara kan iaitu iman dan amal. Iman yang macam mana, iman yang tidak ada sedikit pun syirik kepada Allah s.w.t, syirik besar kita semua tahu kan, memang pasti kita pun tidak akan pergi menyembah patung atau tokong2 kat gereja-gereja, ini sah-sah syirik dan murtad dan terbatal la syahadah, tetapi di sini saya nak tekan ada satu lagi syirik, iaitu syirik qhofi, syirik ni tak nampak. sebagai contoh kita mestilah percaya api tak dapat membakar kecuali dengan izin Allah, nasi tak dapat bagi kenyang kecuali dengan izin Allah, air tak dapat bagi hilang dahaga kecuali dengan izin Allah. kena percaya dan yakin semua yang berlaku atas keizinan Allah s.w.t. Biasa tak dengar macam ni, tak boleh kerana tidak ada duit, maksud nya duit tu yang menyebabkan kita hidup, bukannya Allah, nasib baik kamu ada, selamat juga aku. Ini adalah ucapan-ucapan dalam sedar tak sedar membawa kepada syirik qhofi. kita sepatutnya kembali kepada Allah, sebab Allah yang menetap, menentukan segala2 nya. Kalau yang dah lepas tu kita istirfar dan bertaubat kembali kepada Allah. Ini kerana syirik adalah salah satu dosa besar yang tak di ampun oleh Allah kecuali taubat nasuha.

Kita lihat iman sahabat2 dulu, mereka di ancam nyawa dan darah tapi masih kukuh tetap mengharapkan Allah, tetapi kita hari ini hanya kerana nafsu sahaja, masuk waktu solat pun sanggup menjual akhirat dengan dunia, sebagai contoh sanggup menyiapkan kerja bos daripada menyahut panggilan Ilahi, itu namanya menjual akhirat dengan dunia, Allah akan mencabut rasa malu dalam diri kita, sebagai contoh kita malu untuk mengajak orang pergi solat, malu nak ajak bos sekali, malu untuk melakukan kebaikan. Ini lah satu rahmat yang Allah tarik dari dalam diri manusia hasil daripada kita tinggal kan kerja agama, Kerja agama tu apa, kerja agama itu adalah mengajak orang berbuat baik, mengajak orang kepada agama.

Atas maksud itulah, saya menyeru diri saya dan tuan-tuan agar kembali kepada agama, kita hidupkan kembali sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w. Kita hidupkan kembali amalan yang di lakukan oleh para sahabat, para tabi'in2, salafu soleh dan ulamak2 murtabar. Tak banyak pun tak apa asalkan berterusan dan istiqomah, kita kena selalu minta dan berdoa kepada Allah agar di kurniakan istiqomah dalam setiap amalan ibadah kita. Allah tidak mendakwa kenapa orang itu tidak ikut apa yang kamu dakwah, tetapi Allah akan menyoal apa usaha kita. Oleh itu jom kita ikut JALAN ORANG MUKMIN (JOM).





hamba hina

No comments:

Post a Comment