Thursday 19 December 2013

KENAPA SOMBONG?

Kejayaan manusia ialah dalam mentaati perintah Allah, Kita hidup adalah dengan takdir Allah s.w.t, Allah menjadikan kita adalah untuk beribadah kepadaNYA. Kita patut bersyukur dengan segala nikmat yang telah ditakdirkan kepada kita, semua nya hanyalah pinjaman semata-mata, cuba kita renung pada diri kita, apa hak milik kita, ada ke kita yang punya, tidak ada kan. semua yang kita usaha telah Allah sediakan. tidak ada yang milik kita. Mengapa kita sombong dengan Allah, contoh dalam solat kita tengok, ada di antara yang tidak ambil berat pun tentang solat ini, masuk waktu kita melengah2kan, buat macam tak ada apa2 pun berlaku, lagi berat ada yang tak solat langsung, masuk waktu solat buat tak tahu jer, macam beruk dalam hutan.  apakah yang menyebabkan kita sombong dengan Allah sedangkan solat lah amalan yang pertama di hisab,rosak solat rosak lah semua amalan. Bagaimana kita hendak berdepan dengan Allah di akhirat nanti, apakah kita rasa sudah cukup amalan2 lain untuk cover amalan solat ini, jawapannya mesti lah tidak. Orang yang solat pun belum tentu lagi di terima inikan pula orang yang melalaikan solat ataupun tidak solat langsung. di mana sifat kita sebagai hamba. Ini kerana solat adalah menjadi penghubung hamba dengan Allah. sebagai seorang yang percaya tentang hari akhirat, syurga neraka tidak ada sebab kita meninggalkan solat,

Orang yang mendapat nikmat adalah orang yang Allah memberi agama kepada mereka, apabila Allah sayang kepada mereka Allah beri kefahaman agama kepada mereka dan apabila Allah sayang lagi dan lagi, Allah akan bagi mereka buat kerja agama, iaitu berdakwah.

Berdakwah ni bukan untuk ustaz sahaja kita pun kena buat kerja ini, hanya cakap kat seseorang "Allah kuasa manusia tak ada kuasa" tu pun di kira dakwah, mengajak orang kepada Allah.


"Sampai kan kebaikan walaupun sepotong ayat"



No comments:

Post a Comment