Sunday 29 December 2013

FAHAMI SEBAB KENAIKAN



Kebelakangan ini negara kita riuh berkenaan kenaikan harga barang, kos sara hidup meningkat, kenaikan tidak sejajar dengan pendapatan..macam-macam keadaan dan situasi berlaku di negara kita masa ini. Apa usaha kita ke arah itu, memang ada beulnya juga seorang prof meminta rakyat fikir secara positif berkeaan kenaikan mendadak dan tidak memandang kenaikan kos sara hidup ini dari sudut negetif. Ada juga menteri-menteri yang bercakap dari sudut pandangan negara-negara eropah, yang mana jika kita tidak setuju, kita boleh keluar dari malaysia, jika harga gula naik jangan beli gula, jika peralatan sekolah naik, jangan beli peralatan sekolah yang mahal, jika harga ayam naik, jangan makan ayam, jika harga minyak naik jangan isi minyak, habis tu nak isi air kerr....takkan nak mintak rakyat beli bei kereta yang menggunakan hibrid pulak.. nak tak nak kita terpaksa mengisi minyak jugak sebab itu adalah keperluan, sebab itu nabi ada sabda jangan sesekali menaik harga barang keperluan yang menyusahkan orang awam. Orang kaya tak ada masalah pun kalau minyak naik sampai rm5.00 seliter, ni orang kampung yang gaji 1500 ke bawah ni..

Dari sudut hakikat nya memang semua yang berlaku adalah ketentuan Allah s.w.t samada perkara itu membawa kebaikan kepada kita ataupun membawa keburukan kepada kita. sebab itu kita kena percaya kepada qodo' dan qadar Allah. Tetapi kita ada pilihan, contoh nya ada orang menawarkan minyak turun, harga barang ni harga barang tu turun, harga kereta turun, semestinya itu adalah  itu suatu option untuk kita memilih, adakah kita mesti menyalahkan Allah dalam isu ini. Hakikatnya semua kebaikan adalah datang daripada Allah dan semestinya semua kepayahan dan kesusahan adalah datang dari tangan-tangan manusia sendiri, Allah menuruti apa yang di minta oleh manusia itu sendiri..

Di sini kita kena banyak belajar lagi ilmu tasawuf dan ilmu berkenaan qodo' dan qadar Allah s.w.t. Jangan sesekali kita menyalahkan Allah di atas apa keburukan yang berlaku. Contohnya seorang pakcik datang ke balai polis ingin membuat aduan berkenaan rumah nya di masuki pencuri, tetapi tiba-tiba polis tu jawab "balik lah pakcik semua yang berlaku ini adalah ketentuan Allah". haha, kalau jawab macam tu hancurlah negara...

Fikir2 kan ye teman..

No comments:

Post a Comment