Thursday 17 October 2013

MY STORY 2

Saya ni bukan la baik sangat tetapi di penjuru sudut hati saya ada satu perasaan kasihan belas kat orang. Pada satu hari saya mendapat panggilan dari seseorang, dia adik kepada kakak ipar saya. tak ada kene mengena pun dengan saya sebenarnya tetapi sebagai saudara seislam kita ni semua bersaudara, spt Allah sebut dalam al quran "sesungguhnya setiap orang islam itu bersaudara". Dia pun bercakap dengan saya dalam keadaan teresak2, saya pun serba salah dan dengar je la apa yang di luahkan.gini gitu gini gitu gini gitu, pendek cerita last sekali, "Mil mung boleh tolong aku x?" aku pon apa lagi jawab boleh la..dah menangis2 kesian jgk aku. "Mil boleh aku pinjam payslip mu untuk buat loan cimb express, aku tak boleh buat sebab aku dah banyak hutang dengan bank"? di situ pun aku tak dapat tangkap lagi yang dia dah bagi klu dah, yang dia dah banyak hutang bank,mesti hutang aku nanti pun dia x boleh bayar. tapi aku tak terpikir sampai macam tu, dalam hati aku, kesian ke mu SIDAH.."aku nk pinjam ni untuk buat bayar mahkamah, sebab aku nk menuntut cerai "dalam hati aku, apa kene mengena plak ngan aku.. aku janji aku akan bayar tiap2 bulan.aku janji mil..ayat manis tu...wekkk.. aku pon xcakap banyak..esokkan kami jumpa,
tanpa berfikir panjang aku serah kan payslip tu...kebetulan dia sudah bawakkan sekali document2 bank, tanpa berfikir panjang aku terus je sign, percaya sangat kan..
nak di ringkaskan cerita, setahun kemudian, bank call aku mintak aku bayar pinjaman atas nama aku, dah tertunggak 3 bulan, dalam hati aku ni mesti kerja minah yang buat pinjaman atas nama aku. rasa terkena sangat. masa tu memang hancur rasa..start daripada itu aku terus di kejar oleh bank. rupa2 nya nama aku dah di blacklistkan oleh bank negara. banyak perkara-perkara berkenaan dengan bank aku terkandas sebab nama dah di senarai hitamkan....
pinjaman atas nama aku pun dah kena..sebelum tu dah banyak pinjam duit aku tp tak bayar, kalau kira-kira cecah ribu2 jugak..mintak pun tak dapat.

 "Ya Allah aku serahkan segala2nya padaMU ya Allah, mungkin ini ujian untuk aku, mungkin ada kesilapan yang telah aku lakukan dan Allah hendak mengkifarahkan dosa aku".. insyaAllah..aminnn.

Ringkasan: jangan percaya 100%. kalau nak tolong boleh tapi jangan sampai kita di tipu.

No comments:

Post a Comment